top of page
  • Siklósi Máté

Tavasztól az akciók többsége jogsértő lesz

Az EU teljes területén lép hatályba a fogyasztóvédelmi "New Deal" keretein belül az a szabály, mely jelentős mértékben szigorítja az eddig sem túl liberális akciózási szabályokat. A jogszabály minden tagállamban hatályba kell lépjen 2022. május 22-én, a hazai jogszabály-módosításokat a jogalkotó már elvégezte, rendeleti szinten.


A hazai, az árazásról szóló együttes rendelet (4/2009. NFGM-SZMM rendelet, a link már a május 28 utáni szöveget mutatja) még 2021-ben jelent meg, elegendő felkészülési időt hagyva a kereskedőknek. Sokak ugyanakkor még nem is tudják mi vár rájuk, pedig sokaknak nem lesz egyszerű megfelelni a szabályozásnak.



akcio, CPCONTACT, fogyasztóvédelem
Nem csak a fogyasztók, a kereskedők is meg fognak lepődni, amikor a hatóság ellenőrzi az akciókat


A módosítás rövid összefoglalása

A módosítás legfőbb lényege, hogy árcsökkentést csak úgy lehet bejelenteni (akár százalékosan, akár összegszerűen), ha feltünteti a kereskedő a korábbi árat. A korábbi ár pedig a legtöbb esetben nem lehet más, mint az előző 30 nap legalacsonyabb ára.


Furcsa módon, de nem logikátlanul kivételszabályt alkottak arra az esetre, ha a termék ára fokozatosan csökken (lépcsőzetes akció). Ebben az esetben a korábbi ár az első leértékelést megelőző ár, nem pedig az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára.


Eltér a főszabálytól az az eset is, amikor a termék még nincsen 30 napja forgalomban, akkor a korábbi ár egy olyan időszak legalacsonyabb ára, ami legalább 15 nap.


További kivételszabályt képeznek a jogszabály alapján a "romlandó" és a "minőségüket rövid ideig megőrző" termékekre. Akármit is jelentsenek ezek, mivel sajnos a jogszabály nem ad iránymutatást arra, hogy a romlandónak romlandó, ám igen hosszú, akár 1-2 éves lejárati idővel rendelkező termékek (kozmetikumok, vegyi áruk, egyes élelmiszerek) képezik a kivétel tárgyát, vagy csak azok, amelyek mondjuk 1-2 hónapon belül romlanak meg. A "minőségét rövid ideig megőrző" termék meghatározása is sok vita tárgya lehet, hiszen a rövid egyeseknek pár nap, másoknak pár hónap, de érvelni az egy év mellett is lehetne...


Korábbi szabályok, ellenőrzések

Az árak, akciók kapcsán korábban a többség a GVH megtévesztő és/vagy agresszív gyakorlatokkal szembeni vizsgálatairól tudhattunk. Ugyanebben a körben kialakult az a gyakorlat, hogy "korábbi árként" azt az árat lehet figyelembe venni (akkor nem megtévesztő), ha azt az árat az akciót megelőzően legalább 15 napig alkalmazta bizonyíthatóan a vállalkozás. Ehhez képest a jelenlegi szabályozás egyértelmű szigorítás.


Mielőtt azt a megoldást keresné valaki, hogy folyamatosan fogja akciósként feltüntetni a terméket (egész évben 10.000 Ft. helyett 7000 Ft), ez azért nem lesz szabályos, mert a rendkívüli ajánlatként hirdetett olyan ajánlat, ami nem is rendkívüli (hiszen mindig elérhető), megtévesztő, így jogsértő. A fogyasztóvédelmi szakma ezt permanens akciónak nevezi, ilyen megoldással inkább ne próbálkozzunk.


Sokan próbálkoztak korábban a gyártó, vagy az importőr (stb.) által ajánlott ár (Recommended Sale Price - RSP) feltüntetésével, ám több esetben is előfordult, hogy a GVH ilyen hivatkozással találta jogsértőnek az árfeltüntetést. Igaz, hogy ezekben az esetekben nem volt átlátható és korrekt a tájékoztatás (az volt hangsúlyos, hogy áthúztak egy árat, majd egy alacsonyabbat kedvezményesként tüntettek fel), volt, hogy a német területen oly jellemző RSP mozaikszó sem szerepelt az áthúzott ár mellett, ugyanakkor a GVH határozataiban visszatérő elem volt, hogy a hangsúlyos kommunikáció a vásárló számára az áthúzott ár, amennyiben meg akarjuk magyarázni, hogy ez az ár nem a múlt heti teljes ár, hanem egy beszállító által javasolt ár, azt hangsúlyosan, akár az árnál feltűnőbben kell kiírni, melynek hatékonysága így megkérdőjelezhető lesz.


Ami biztosan látszik az új szabályozással

Minden olyan termék esetében, ahol általánosan meghirdetett leárazás történik (százalékos, összegszerű), ott kötelező feltüntetni a korábbi árat. Ez alól kivétel csak az a termék lesz, mely romlandó, vagy a minőségét rövid ideig őrzi meg. További kivétel lehet, ha az árat csak egy szűk körnek hirdetjük meg (kupon, törzsvásárlók, stb.).


A korábbi ár minden esetben az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára, függetlenül attól, hogy az elmúlt 30 napban az ár akciós volt, vagy egy eredeti, elképzelt teljes áron adtuk a terméket.


Az alábbi két példa jól mutatja az alapkérdést:



Ha 30 napon belül másodszorra csökkentjük az árat

Az eredeti ár 10.000, majd csökkentünk 8000-re. Ezzel nincs gond. Azonban ha 30 napon belül csökkentem másodszorra a terméket, akkor már nem 10000 helyett lesz 4000, hanem 8000 a korábbi ár. Ez alól csak akkor menekülünk meg, ha minden esetben bizonyíthatóan csökkentettük az árakat a termék megjelenése óta, és sosem emelkedett vissza az ár.



Ha a második leárazás előtt ismét visszaállítottuk az eredeti árat legalább 30 napra, akkor a második leárazás esetében már feltüntethetjük a 10.000 Ft-ot korábbi árként. Ilyen esetekben 50% helyett 60%-os akcióként reklámozhatjuk a kedvezményt.


A szabályozás elsősorban a sokat akciózó vállalkozásokat érinti. Javasoljuk, hogy minden cég gondolja át árazási és akciós stratégiáját még május előtt, hiszen mind a beszállítókkal történő együttműködés, mind az éves árstratégia bezavarhat, ha meg akarunk felelni az új szabályoknak.


A megfelelő megoldás kialakításához segítséget tudunk nyújtani, de akár a február 21-i oktatásunk is tisztább képet ad a vállalkozásoknak: https://infoszfera.hu/rendezvenyek/fogyasztovedelem/





Post: Blog2_Post
bottom of page