top of page
  • Siklósi Máté

Mit kell tennie, hogy megfeleljen az új jótállással kapcsolatos szabályoknak?

2021 január 1-től két jogszabály változásával új elvárásoknak kell megfelelnie azoknak a vállalkozásoknak, amelyek olyan termékeket értékesítenek, melyekre jótállást, és kisebb részben azokra, amelyek csupán kellékszavatossági jogot kötelező biztosítani.


A fogyasztóvédelem összehangolásáért és a politikáért felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium több, igen jól értelmezhető összefoglaló anyagot készített a vállalkozások és a fogyasztók számára, leginkább talán ezt tartjuk hasznosnak belőle, de érdemes más cikkeket is böngészni az oldalukon.


Az alábbiakban a mi szempontrendszerünk alapján igyekszünk megvilágítani hogy mi változott, miért fontos ezzel foglalkozni, és mit is kell tenni ahhoz, hogy megfeleljünk.


  1. Miért fontos ezzel foglalkozni?

  2. Melyek a fontosabb változások?

  3. Mit érdemes tenni?

Miért fontos ezzel foglalkozni?


Azért, mert a fogyasztók tudatossága talán a jótállás, szavatosság területen a legerősebb, így vitára, visszajelzésre, reklamációra és akár hatósági feljelentésre is itt számíthatunk a leginkább, ha nem vagyunk az éppen aktuális jogszabályoknak megfeleltetve. Ez nem kis gondot jelent akkor is, ha a hatóság éppen bennünket ellenőriz: évi több ezres számban vizsgálják a jótállási jegyeket (online és offline), ellenőrzik a jótállási és szavatossági feltételről szóló tájékoztatást (boltban és webshopban). A bírságok üzletmérettől és a problémák súlyosságától függenek, de közepes cégméret mellett egy egyedi eset is simán érhet 100-300.000 Ft bírságot (plusz az időt és a szakértelmet, amit a vizsgálatra kell majd szánnunk).


Melyek a fontosabb változások?


Két jogszabály változott érdemben, a kötelező jótállásról szóló 151/2003. Korm. rendelet, illetve a 19/2014. NGM rendelet. A két jogszabályban bekövetkezett változásokat a csatolt dokumentumokban bemutattuk, felsorolásszerűen el is mondjuk, melyek ezek:


  1. Sávos lesz a jótállás, az eddigi egy kötelező 1 év helyett 1, 2, 3 éves jótállással kell számolni a termék értékétől függően (10-100e Ft közötti, 100-250e Ft közötti, vagy 250e Ft feletti érték). Ez a változás nem érinti a más jogszabály által meghatározott kötelező jótállási szabályokat (lakásjótállás, javító-karbantartó szolgáltatások jótállása).

  2. Nem lehet a végtelenségig húzni a hibás termékek javítását. Legfeljebb 30 nap után már mindenképpen kötelező lesz a csere (8 napos határidővel), ha a termék nem javítható, akkor 8 napon belül kell cserélni, Több határidő is megváltozik, szűkös lesz azoknak a cégeknek, akik minden javítást/bevizsgálást külső helyszínen, külsős cégekkel végeztettek.

  3. Pontosítják a jótállási jegy tartalmát (a szabályváltozások miatt ehhez amúgy is hozzá kell nyúlni), lesz elektronikus jótállási jegy.

  4. Új termékek kerültek be a kötelező jótállási körbe (hoverboard, drón, nyílászárók, kádak, zuhanykabinok, stb.).

  5. Pontosítja a jogalkotó azt, hogy mikor és miképpen kell értesítenie a javítószolgálatnak (szerviz) a kereskedőt.

  6. Ha meghaladja a kijavítás a 15 napos határidőt, a kereskedő köteles lesz értesíteni a fogyasztót a javítás pontos határidejéről.

  7. Ha a vállalkozás szakértőt kér fel a hiba eredetének eldöntésére, a szakértői vélemény kötelező tartalmától nem lehet eltérni.


Mit érdemes tenni?


Mindenképpen vannak tennivalók minden olyan cégnél, akiknek a fogyasztói forgalomban kötelezően biztosítandó jótálláshoz, szavatossághoz közük van (nagykereskedő, kiskereskedő, webshop, gyártó, disztribútor, stb.). Mi az alábbiakat javasoljuk a szereplőknek:


Kiskereskedő

1. Jótállási jegyek tartalmának áttekintése, ha szükséges, tanácsadó bevonása, ha a jótállási jegyeket a disztribútor adja, annak figyelmeztetése, és ellenőrzés (hiába adja a disztribútor a jótállási jegyet, ha az szabálytalan, a kiskereskedőt bünteti meg alapvetően a hatóság).

2. Ha van szerződésünk nagykereskedővel, disztribútorral, nézzük át, hogy abban benne van-e, hogy a hatályos magyar B2C szabályozásnak megfelelően kötelesek-e vállalni a jótállás intézését (ha nem, a kockázat jelentős része a kiskereskedőt terheli).

3. Ha van webshop, az ÁSZF, a panaszkezelési tájékoztató, a reklamációs útmutató ("garanciális" szabályok), jótállás/szavatosság tájékoztatóját át kell nézni/nézetni.

4. Fizikai bolt esetében a boltban kihelyezett panaszkezelési szabályzat, esetleg jótállási/szavatossági tájékoztató szorul megújításra.

5. A munkatársak új szabályok szerinti oktatását biztosítani kell.

6. Az új folyamatoknak megfelelő folyamatszabályozást el kell készíteni és be kell vezetni január elejéig.


Nagykereskedő, disztribútor, gyártó

1. Jótállási jegyek pontosítása, módosítása, aktualizálása.

2. Kiskereskedőkkel áttekinteni a folyamatokat az új szabályoknak megfelelően (határidők, a jótállás jogérvényesítésének ideje, szervizelés, szakvélemény, stb.)


Mit adunk mi, a vállalkozók fogyasztóvédelmi partnere?


1. Képzéseken segítjük a cégeket:


Post: Blog2_Post
bottom of page