• Siklósi Máté

Szigorodnak a jótállás szabályai: sokat hibáznak a kereskedők

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint 2021 január 1-től változnak a kötelező jótállás szabályai, nő a jótállási idő a drágább termékek esetében, és új szabályok lépnek életbe a minőségi kifogások kezelése kapcsán.


Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár ismertette a hatósági ellenőrzések tapasztalatait, vagyis azt, hogy az ellenőrzések során a jótállás és szavatosság témakörében közel minden második kereskedő hibázik. Hasonlóképpen érzik a fogyasztók is: a hatóságokhoz érkező bejelentések jelentős része minőségi kifogásokkal kapcsolatos.





Az évek óta készülő, de most bejelentett változások jelentős mértékben érinthetik a kereskedők, forgalmazók, importőrök és gyártók életét. Nemcsak a sávos jótállás kapcsán (eddig minden, a rendelet mellékletében lévő tízezer forintnál drágább termékre 1 éves jótállást kellett biztosítani, ez százezer forint felett 2 évre, kétszázötvenezer forint felett 3 évre nő)


A meghosszabodó jótállási idő természetesen nem érinti az EU tagállamokban általános 2 éves szavatossági időt, mely a szabályozást követően is megmarad (jótállásról és szavatosságról tájékozódhatsz cikkeinkről itt és itt is.).


A változások eddig bejelentett lépései az alábbiak:



1. Sávos jótállási idő: 1, 2, vagy 3 év lesz a kötelező jótállás; 2. Egyes új termékek kerülnek a kötelező jótállás körébe (nyílászárók, napelem, stb.); 3. Három javítás után kötelező cserélni a terméket; 4. Egyértelműsödnek a javításra rendelkezésre álló határidők (15, 30 nap); 5. Lesz e-jótállási jegy is, hiszen eddig webshop lényegében nem tudta megoldani szabályosan a jótállási jegy kiállítását;

A cégek számára komoly felkészülést igényel az átállás, amint a részletszabályok megismerhetőek lesznek. A következő pontokban látjuk a felkészülés legfontosabb elemeit:


  1. Felmérni, hogy a cég üzletmenete megfelel-e a jelenlegi szabályozásnak;

  2. Megismerni és elemezni, hogy az új szabályok mennyiben módosítják a jelenlegi eljárásrendet;

  3. Egyeztetni a beszállítókkal, akiknek sokszor meglepetés lesz az új szabályozás (Európában máshol nincsen szabályozás a kötelező jótállásra, különösen nem 3 évig);

  4. Jótállási jegyeket cserélni, javítani, e-jótállási jegy fejlesztést elvégezni, vagy szolgáltatót keresni;

  5. Panaszkezelési szabályzatokat, webshop ÁSZF-eket, egyéb tájékoztatókat javítani, cserélni;

A CP Contact Kft. saját és a Panaszkezelő.hu felületén is újabb tájékoztatásokkal, információkkal, megoldásokkal és oktatási, képzési javaslatokkal jelentkezik, amint az a jogszabályszövegek megismerése kapcsán időszerű lesz.

Telefonszám: +36 20 506 0305

©2019 by CP Contact Kft.

Adatkezelési tájékoztató