Nem mindegy, miképpen tájékoztatod a vevőidet, ha kifogyott az áru, különösen, ha az akciós. Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó 3 fontos tippet oszt meg mindazokkal, akik szembekerültek már a kínzó készlethiánnyal. A cikkben kifejezetten webshopok szemszögéből nézzük az eseteket.
Előfordul, hogy egy termék akkor "fogy el", amikor még lenne rá igény. Keresik, megvennék, de sajnos rendelésre sem tudom beszerezni. A vásárló ilyenkor többnyire csalódott, nem ritkán dühös. A fogyasztóvédelmi cikkek, kommentárok kapcsán elterjedt az a gondolat, hogy a készlethiány jogsértő, így amennyiben egy kereskedő nem tud kiszolgálni egy vásárlót, az rögtön feljelentéssel fenyegeti.
Fontos tudni, hogy a készlethiány korrekt tájékoztatás mellett NEM JOGSÉRTŐ! A jogsértés az, amikor a kereskedő ellentmondásos, vagy kifejezetten félrevezető tájékoztatással megtéveszti a fogyasztót.
Ilyen esetek lehetnek, ha:
1. Az akciós vagy nem akciós termék az akció időtartama alatt elfogy (az akció konkrét időszakra szól), aktuálisan nem rendelhető, miközben a hirdetés, a weboldal eladásra hirdeti;
2. A termék a weboldalon nem rendelhető, de egy másik felületen reklámozza az eladó;
3. A terméket a weboldalon hirdetik, ám odaírják, hogy aktuálisan nem rendelhető;
A fenti esetek mindegyikében ellentmondásos, vagy megtévesztő információkkal párosult a készlethiány. Vannak ugyanakkor olyan megoldások, melyekkel a megtévesztés elkerülhető úgy, hogy felesleges többletmunkát sem okozunk magunknak, a fogyasztó pedig megfelelő tájékoztatást kap.
1. Ha konkrét akciós időszak (Black friday, Cyber Monday, Joy vagy Glamour napok, adott időponttól időpontig meghirdetett akció, stb.) alatt fogy ki a készlet, az baj. Ebben az esetben a legfontosabb a tűzoltás: értesíteni a vásárlókat, leszedni a terméket az üzletből, hirdetésekből. Aki keresi, de nem tudjuk kiszolgálni, azt egyénileg, egyedileg kell kezelni, lehetőleg helyettesítő termékkel, vagy a termék későbbi, hirdetett áron történő kiszolgálásával. A nem kezelt ügyfelek feljelentései sokkal nagyobb kárt tudnak okozni, mint a kiszolgálásukba fektetett energia.
2. Ha a termék nem kapható, a webáruházban célszerű a terméket inaktívvá tenni. Itt a széles választék és a keresések hatékonysága áll szemben egy fogyasztó-megtévesztéssel. Ha a termékkel nem tudom kiszolgálni a vevőt, akkor több szempontból is célszerűbb, ha sem reklámban, sem a webshopban nem látható.
3. Ha az éppen nem kapható terméket nem akarom inaktiválni, akkor is fontos pontosan tájékoztatni az ügyfelet. Leírni, hogy "átmenetileg" nem kapható, vagy azt, hogy csak rendelésre tudjuk későbbi időpontban kiszállítani. A rendeléseket fel kell venni, és inkább egy pesszimista szállítási szcenárióval számolva kell tájékoztatni a vevőket. Ha lehet, ilyenkor előleget, teljes vételárat ne kérjük el előre!
Comments