top of page
  • Siklósi Máté

Új MNB elvárásnak kell megfelelnie több alkusznak.

Az MNB féléves jelentéshez kötődő új adatszolgáltatást kért pár alkusztól – a többiek is számíthatnak rá.


Immár nem csak a legnagyobb cégek számíthatnak az MNB-től a féléves jelentésekhez kötődően további adatszolgáltatási kérdésekre. Ahogyan ezt több partnerünk is tapasztalta az elmúlt hetekben, az MNB a féléves jelentés leadása után egy 10 pontból álló nyilatkozat- és dokumentumlista benyújtását kérte igen rövid, 5 munkanapos határidővel. A „rövid” határidő persze viszonylagos, hiszen a leadandó adatok, ismertetendő folyamatok mind rendelkezésre kellene, hogy álljanak egy biztosításközvetítőnek – ha prudens módon működik.


A benyújtandó dokumentumok, nyilatkozatok az alábbiak voltak:

  1. A közvetítő üzleti modelljének és stratégiájának bemutatása;

  2. Tulajdonosi szerkezet, részletes ismertetése;

  3. SZMSZ beküldése és ismertetése;

  4. Érdekkonfliktus szabályzat és ELEMZÉS megküldése;

  5. Szakmai felelősségbiztosítási kötvény megküldése;

  6. Nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy hogyan ellenőrzi a közvetítő az üzletkötők közvetítési jogosultságát, azaz végzettségét, jó hírnevét.

  7. Nyilatkozat arról, hogy miképpen ellenőrzi az alkusz a közvetítői regiszterrel való egyezőséget, miképpen vezeti a regisztert, van-e erről szabályzata, ha nincsen, írja le az ügymenetet.

  8. Kérdés arról, hogy az alkusz hogyan vezeti az oktatási nyilvántartásokat, miképpen tartja nyilván a termékekhez kötődő, illetve a szalmai továbbképzésre vonatkozó oktatásokat;

  9. Kérdés arról, hogy az alkusz részt vesz-e termékelőállítási folyamatban;

  10. Tapasztalt-e az alkusz olyan esetet, amikor a termék nem egyezett a célpiac érdekeivel?




A fentiek ismeretében megállapíthatjuk, hogy az 5 munkanapos teljesítési határidő igen csekély, ezért javasoljuk, hogy lehetőség szerint mindenki próbáljon előre készülni legalább a dokumentumok (SZMSZ, belső szabályzatok, tulajdonosi szerkezet ismertetése, érdekkonfliktus elemzés, stb.) tekintetében.


Természetesen igyekszünk minden jelenlegi és jövőbeli partnerünknek a segítségére lenni, de fontos látni, hogy ezekre a kérdésekre előre készülni kell, legalább az alábbiak naprakész vezetésével:


  1. Összeférhetetlenségi és érdekkonfliktus politikához igazodó elemzés készítése évente.

  2. Jogszabálynak megfelelő nyilvántartás és folyamatvezérlés a közvetítő személyek végzettségéről, oktatásáról, szakmai továbbképzéséről, illetve a jó hírnév igazolásáról.

A fenti két kérdésben segítséget nyújtunk rövid határidővel, legyen szó az összeférhetetlenség elemzéséről, vagy a nyilvántartás auditálásáról.


Alkuszoknak, biztosításközvetítőknek, pénzügyi közvetítőknek szóló szolgáltatásainkat keresse weboldalunkon, keressen bennünket: https://www.cpcontact.hu/kapcsolat

18 megtekintés0 hozzászólás
Post: Blog2_Post
bottom of page