top of page
  • Siklósi Máté

Mit ellenőriz a használtautó-kereskedőknél a fogyasztóvédelem?

2021 után 2022-ben is a fogyasztóvédelem kiemelt ellenőrzési területe lett a használtautó-kereskedők fogyasztóvédelmi megfelelése. Több jogszabályváltozás is nehezíti a dealerek életét, így összefoglaltuk egyfajta magyarázós checklist-ben, mire kell figyelniük.


  1. A használt autók kellékszavatossága

  2. A használt autók jótállása

  3. Árfeltüntetés

  4. Vásárlók könyve

  5. Online felületek (honlapok) tartalmi elemei

  6. Kötelező tájékoztatási elemek szalonban/kereskedésben


Az ellenőrzés módszertana

A hatóság (megyei kormányhivatalok) két módszertannak ellenőriznek. Az egyik, amikor bemennek a kereskedésbe, és kérdezősködnek. Ilyenkor a "mennyi ideig hozhatom vissza, ha hibás" kérdésre kell a kellékszavatossági és jótállási szabályoknak megfelelően válaszolni. A másik, amikor a kereskedésben megtalálható, esetleg kötelezően előírt tájékoztató dokumentumokat vizsgálják (akkor rossz, ha nincsen egy kötelező tájékoztatás, vagy hibás a tartalma). Az idei hír szerint lesz kormányhivatal, amely konkrétan meg is vásárol egy használt személygépkocsit.



Írásbeli tájékoztatás szükséges a jótállásról, kellékszavatosságról
Nem elég mutogatni és mesélni, előzetes írásbeli tájékoztatás kell

A használt autók kellékszavatossága

A használt autók értékesítése esetében sokan felejtik el, hogy kellékszavatosság minden fogyasztói szerződés esetén jár, használt termékekre is legalább 1 évig. Vagyis ha egy autókereskedő saját tulajdonaként ad el egy használt autót (lehet akár 12 éves is), akkor 1 évig kellékszavatosságot kell rá vállalnia - ha a vevő természetes személy.


Fontos tudni, hogy fogyasztói szerződés esetében a bizonyítási kényszer használt autó esetében is az eladót terheli, ráadásul 2022. január 1. után értékesített termékek esetében már 1 egész évig (korábban 6 hónap volt). Ez azt jelenti, hogy ha a jármű meghibásodik, azt kell vélelmezni, hogy a hiba már az átadáskor benne volt a járműben, vagyis a hiba javítását, a termék vagy alkatrész cseréjét állni kell, esetleg árleszállítási igénnyel élhet a vevő, vagy elállhat a szerződéstől. Ha a hibát a vevő a vásárláskor ismerte, az adott hibára nem érvényesíthet kellékszavatossági jogot. A vélelem úgy dönthető meg, ha az eladó bebizonyítja, hogy a hiba az eladáskor nem volt a termékben.


Az is igaz ugyanakkor, hogy ez a szabály nem, illetve nem így érvényesíthető, ha az eladó magánszemély. Ilyen esetekben nem fogyasztói szerződésről beszélünk, és a kellékszavatossági felelősséget is a magánszemély eladó állja. Vagyis a kereskedők akkor mentesülhetnek a kellékszavatossági kötelezettség alól, ha bizományosi értékesítés keretein belül adják el a négykerekűt.


Akár bizományosi, akár közvetlen értékesítésről beszélünk, az eladónak a vonatkozó kormányrendelet alapján előzetesen tájékoztatnia kell a fogyasztót arról, hogy milyen kellékszavatossági, termékszavatossági igényt érvényesíthet hiba esetén. Ennek a tájékoztatásnak célszerű a kereskedésben írásban lennie, ezt a hatóság ellenőrzése során megvizsgálhatja, és a leírás szakszerűségét is ellenőrzi. 2021-ben több probléma is volt a tájékoztatással, ráadásul azóta változott a jogszabályi háttér is, érdemes itt nagyon figyelni.


A használt autók jótállása

Használt autókra jogszabály alapján nem kötelező jótállást biztosítani, többen ugyanakkor ezt mégis megteszik. Amennyiben így tennénk, arra kell figyelni, hogy minden ilyen önkéntes jótállás esetében 2022. január 1. óta kötelesek vagyunk úgynevezett "jótállási nyilatkozatot" adni, melynek tartalmáról a jogszabály bővebben nem rendelkezik, ugyanakkor célszerű a jótállás jogszabályi fogalmát, valamint a főbb feltételeket (határidők, érvényesíthetőség, érvényesítés módja, vásárló által választható igények, stb.) ebben megjeleníteni. A hatóság megállapíthatja a jogsértést, ha az önkéntes jótállás fogalmai keverednek a kellékszavatossági jogokkal, vagy ha nincsen jótállási nyilatkozat.


Árfeltüntetés

Ez a téma önmagában olyan bő, hogy egy szakdolgozatot is megérne. Csupán az idei évben alkalmazandó változásokról is több órás előadást tartunk. De a fontosabb tudnivalókat összefoglaljuk, bővebb tartalomért aki szeretne, keressen szakértőt, ügyvédet, vagy minket.

  • A forintban megadandó árakat, kötelesek vagyunk előre, írásban feltüntetni a terméken, vagy ahhoz közvetlenül rendelten.

  • Az árnak minden fizetendő adót és járulékos költséget tartalmaznia kell.

  • Ha online és a szalonban különböző árat alkalmazunk, akkor a fogyasztó vagy jogosult az olcsóbbikon elvinni az autót, vagy egyértelműsíteni kell, hogy miért és miképpen olcsóbb egyik a másiknál.

  • 2022. május 28-át követően, ha árcsökkentést (%-os, vagy összegszerű) mutatunk a termékhez, akkor meg kell jelölni a korábbi árat, mely mindenképpen a termék elmúlt 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ára. Ha nem árultuk korábban, lényegében nem fogunk tudni akciós árat feltüntetni.

  • Az akciós, figyelemfelkeltő hirdetésekre egy sor egyéb szabály vonatkozik (készletkisöprés, vagy más kiárusításra vonatkozó jelzők használata, permanens akció, egyéb megtévesztések).

Vásárlók könyve

Minden üzlethelyiségben, így a szalonokban, "kavicsos" autókereskedések ügyfélterében kötelesek vagyunk a kerületi, vagy települési jegyző által hitelesített vásárlók könyve nyomtatványt tartani (A4, vagy A5, nyomtatvány). A nyomtatványt jól látható és mindenki által elérhető helyre kell kihelyezni. A beírt panaszokat meg kell válaszolni, azokat el kell tárolni, hogy a hatóság 2 éven belüli ellenőrzése esetén fel tudjuk mutatni.


Online felületek tartalmi elemei

Nem mindegy, hogy egy honlap csak reklámozza az eladandó használt autókat, vagy vásárlásra is alkalmas. Ha webshopként működik, akkor számos, a webshopokra is vonatkozó elvárásnak kell megfelelnie.


Mivel ez itthon még ritka, ezért azt emeljük ki, hogy a használt gépjárművek bemutatására, reklámozására szolgáló oldalak is olyan felületek, melyeken bármely közzé tett információ ellenőrizhető: nem lehetnek eltérő információk a termékről a honlapon és a szalonban.


A saját honlapon mindenképpen meg kell adnunk elérhetőségeinket, a cégnevet és székhelyet. Célszerű ezen a felületen tájékoztatni a potenciális ügyfeleket a kellékszavatosság és esetleges jótállás feltételeiről, a panaszkezelésről, az adásvétel módjáról.


A bemutatott autók esetében már a honlapon indokolt feltüntetni, hogy az adott járművet közvetlenül a cégünk, vagy egy fogyasztó kínálja eladásra (bizományosi szerződés).


Kötelező tájékoztatási elemek a szalonban

Ezeket ebben a körben csak felsoroljuk, többnyire a kereskedelem bármely szereplőjével szemben elvártakról beszélünk, így teljesíteni is ugyanúgy kell, mint például egy barkácsboltban.


  • Nyitvatartási idő

  • Üzemeltető cég neve, székhelye

  • Jegyző neve, elérhetőségei

  • 20 megyei békéltető testület címe, e-mail címe, telefonszáma

  • Panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalók (a panaszkezelés módja, vagy panaszkezelési szabályzat)

  • Kellékszavatosságra vonatkozó információk (jótállás, szavatosság, fogyasztói jogok, lehetőségek)

  • Ha van biztonsági szolgálat, akkor erről szóló tájékoztatás üzletkülsőn, és a működési szabályai belül

  • Igazolás a kereskedelmi tevékenység nyilvántartásba vételéről (leánykori nevén: működési engedély)

A cikkben szereplő szempontokat bármelyik hatóság, bármelyik pillanatban ellenőrizheti, ha az itt szereplő információkkal kapcsolatosan kérdése lenne, tanácsadóinkat el tudja érni az alábbi elérhetőségeken. Egyedi, egyszeri vagy állandó tanácsadási szolgáltatásainkat online, telefonon egyaránt tudja egyeztetni, vagy megrendelni.

Post: Blog2_Post
bottom of page