top of page
  • Siklósi Máté

Visszacserélés 2018: egyre több helyen adják vissza a pénzt

Frissítve: 2019. jan. 24.


A CP Contact Kft. 2018 végén lefolytatott kutatásából kiderül, hogy a cégek egyre inkább hajlandóak visszafizetni a vételárat akkor is, ha az nem kötelező (lásd: nem hibás a termék). A vizsgált üzletláncok 71%-a adja vissza a vételárat különböző határidővel, ha a termék mégsem kell, tetszik.

Karácsony előtt különösen célszerű tájékozódni arról, hogy az ajándékba vett terméket milyen feltételekkel vihetik vissza a vásárlók az üzletbe. Noha a kereskedőket erre semmilyen jogszabály nem kötelezi, a gyakorlatban igen eltérő feltételekkel, de minden megvizsgált üzletlánc lehetőséget kínál a hibátlan termékek visszavételére – derül ki a CP Contact 51 hazai üzletlánc körében elvégzett kutatásából.

A vizsgált üzletláncok a hibátlan, de nem kívánt termékek cseréjére vagy levásárlására igen eltérő határidőt szabnak meg. A leggyakoribb a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul. A leghosszabb határidőket a Möbelix (90 nap), a Régió (183 nap), az IKEA (365 nap), a Deichmann és a J. Press (730-730 nap) biztosítja, a JYSK pedig nyugta leadása mellett korlátlan ideig nyitva hagyja ezt a lehetőséget.

A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a csere vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat. Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik. A KIK-ben az átsatírozott vételár nem jelent ilyenkor problémát a visszavétel szempontjából, kedvesen kiemelték, hogy az sem baj, ha kisatíroztuk az árat, míg a HUMANIC a szokásos 30 helyett 50 napig veszi vissza a használatlan cipőket, amennyiben a blokkra a vásárló ráírja az AJÁNDÉK szót.

Ha csere vagy levásárlás lehetősége nem szimpatikus, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest.

A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport-, a és játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok (a J.Press kivételével) teljes körben elzárkóznak tőle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is. Ebben a kategóriában kiemelkedő a JYSK (időkorlát nélküli pénzvisszafizetés) a Deichmann és a J.Press (2 év), valamint az IKEA (1 év) gyakorlata, a többség csupán 15-30 napig fizeti vissza a vételárat.

Mind a cserére és levásárlásra, mind a pénzvisszafizetésre vonatkozóan számos általános és egyedi szabályt is felállítanak az üzletek: általános szabálynak számít a nyugta megléte, illetve a csomagolás épsége, vagy legalább a termék újszerű állapota. Több üzletláncnál (pl. Player’s Room, Játéksziget) a készpénzvisszafizetés igényét kifejezetten csak a vásárlás helyén fogadják el a vásárlótól, és számos helyen (pl. Aldi, Euronics, Lidl) az üzletvezető hatáskörébe utalják annak engedélyezését.

A hagyományos üzletekkel szemben a katalógus- és webáruházakra, házaló kereskedőkre és árubemutatókra egyértelmű, egységes szabályok vonatkoznak: esetükben a vásárlóknak törvény szerint 14 napon belül bármilyen indokkal joguk van elállni a vásárlástól, és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapniuk.

Tovább nehezíti a vásárlók eligazodását, hogy a felmérés tapasztalatai szerint sok üzletben nehéz a szükséges információhoz hozzájutni. Könnyen elérhető írásbeli hirdetményt csak kevés helyen alkalmaznak, inkább csak telefonon vagy személyes érdeklődés során kaphatunk tájékoztatást, és a felmérés során az is előfordult, hogy ugyanazon bolt munkatársai eltérően nyilatkoztak a visszavásárlás feltételeiről.

„Fenti tapasztalatok fényében a vásárlóknak azt javasoljuk, hogy amennyiben felmerül, hogy az adott terméket esetleg vissza fogják vinni az üzletbe, mindenképpen előre tájékozódjanak annak feltételeiről. A legjobb az, ha írott formában keresnek tájékoztatást, amit meg is őriznek, akár letöltés vagy fotó formájában - Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere. – Emellett a nyugtára ilyen esetekben mindig szükség lesz, ezért azt mindig célszerű megőrizni.”

„Az üzletek figyelmét ugyanakkor arra hívjuk fel, hogy az önkéntesen meghirdetett feltételektől kizárólag pozitív irányban lehet eltérni. Ha egy üzlet például 60 napos visszavételi lehetőségről tájékoztatott, de ezt például az ötvenedik napon mégsem teljesíti, annak komoly fogyasztóvédelmi szankcióval kell számolnia.” – tette hozzá Siklósi Máté.


HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ:

A kutatásról

A CP Contactnak a minőségi kifogás nélküli termékvisszavételre vonatkozó gyakorlatokat feltáró felmérése 2018. december 1-3 között zajlott 51, Magyarországon jelen lévő üzletlánc megkérdezésével. Az egyes üzletekre vonatkozó főbb információkat jelen közlemény mellékleteként küldött táblázat tartalmazza.




#minőségi kifogás nélkül #visszáru



1 477 megtekintés0 hozzászólás
Post: Blog2_Post
bottom of page