Nemrégiben ismerősöm keresett meg azzal a kérdéssel, hogy 10 napja vett új gépjárműve kényelmetlen, ő nem ezt az autót szerette volna. Szeretné lecserélni egy másik autóra, ám a cég csak 30% felár ellenében cserélné ki másik autóra az alig használtat. Mit tehet a fogyasztó, ha nem döntött jól, mi a jogszabályi háttér?
Hibátlan termék – hibás termék
Fontos, hogy elválaszuk a hibás terméket a hibátlantól. Hibás termék esetében a jótállás vagy a kellékszavatosság teljes jogérvényesítési ideje alatt (2 vagy 3 év, önkéntes jótállás esetén akár ennél több) vissza lehet vinni a hibás terméket az üzletbe, és ha az üzlet egyetért a hiba eredetével (nem mi rontottuk el, hanem tényleg egy gyártási (akár konstrukciós) probléma okozza a bajt), akkor nem csak kicserélni fogja azt, de akár javíthatja is, vagy visszafizetheti a teljes vételárat. Hogy mikor melyik megoldás lehet jó, arról külön cikkben írunk.
A hibás termékek kezelésének (minőségi kifogás) alapját a polgári törvénykönyv (Ptk) képezi, a pontos szabályokat a 19/2014. NGM rendelet tartalmazza. Érdemes megismerni a hatósági gyakorlatot is, hiszen a minőségi kifogások kezelésekor a cégek számos jogszabálysértést tudnak (szoktak) elkövetni, melyeket a hatóság 2024 tavasza óta jellemzően több százezres, nagyobb cégek esetében milliós bírságokkal szankcionálhatnak.
Ha a termék hibátlan, akkor jogszabály nem kötelezi az üzletet arra, hogy a hibátlan terméket visszavegye, vagy kicserélje egy másikra. Nagyon leegyszerűsítve: jogszabály nem ad lehetőséget a vásárlónak arra, hogy meggondolja magát, és egy vásárlás esetén visszavigye a terméket – mint a fenti új autótulajdonos – kérve annak cseréjét egy másik autóra, vagy a vételár visszafizetését.
Összefoglalva: hibás termék cseréje (javítás, csere, árleszállítás vagy elállás biztosítása) jótállási vagy kellékszavatossági jog érvényesítése esetében kötelező az üzlet számára, ha a reklamáció jogos. Hibátlan terméket azonban a boltok nem kötelesek visszavenni.
A kivételszabály: internetes vásárlás
Amennyiben a terméket nem hagyományos boltban, hanem interneten keresztül, vagy üzleten kívül (árubemutató, házaló kereskedő, stb.) vettük, akkor 14 napig indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől, vagyis ha visszaküldjük határidőben az elállási szándékra vonatkozó igényünket, akkor a cég köteles visszautalni a vételárat.
Ennek alapja egy EU jogszabály, mely a 45/2014. Korm. rendeletben található meg a hazai jogszabályok között. A korlátja a lehetőségnek az, hogy csak fogyasztók, azaz csak természetes személy vásárlók élhetnek a lehetőséggel, amennyiben a terméket, szolgáltatást cégre vásároltuk, vagy egyesületként, alapítványként, társasházként, egyéni vállalkozóként, a jogszabály nem biztosít semmilyen elállási lehetőséget a számunkra.
Különös esetnek minősül, ha az interneten vásárolt terméket használatba vettük, és így küldenénk mégis vissza. A kormányrendelet azonban a legtöbb termék esetében erre is lehetőséget ad, vagyis a fogyasztónak minősülő vásárlók 14 napon belül kipróbálhatják a termékeket. Amennyiben a kipróbálás következtében károsodnak a termékek, az értékcsökkenést a kereskedő levonhatja a visszafizetendő árból.
Sok boltban mégis van csere, ez mit jelent?
Annak ellenére, hogy a fentiek alapján ezt nem kötelező hibátlan termék esetén megtenniük, számos cég látja be – elsősorban a kiskereskedelemben – hogy a vásárlóknak szükségük van meggondolási időre, és ennek biztosítása nem feltétlenül jelent anyagi veszteséget a cég számára, hanem akár többletforgalommal is járhat.
Bár sok cégnél jelen van a vételár visszafizetése is, a legtöbben mégis a levásárlást biztosítják, azaz ha ugyanabban vagy nagyobb értékben vásárol a vevő az adott üzletben, akkor visszaveszik a nem használt, eredeti csomagolásos árút.
A határidők változóak, van pár üzletlánc, mely a használatba nem vett, sérülésmentes termékeket több évig is visszaveszik, a legtöbb cég mégis inkább 15-30 napot biztosít a termékek visszavitelére. Arról, hogy ez pár éve hogyan nézett ki a legtöbb nagy cégnél, az alábbi cikkünket ajánljuk: https://www.cpcontact.hu/post/cutting-costs-maximizing-results
Válasz
Az ismerősömnek tehát nem tudtam mást mondani, mint hogy az autókereskedő jogosan utasítja el az igényét arra, hogy az autót a vételáron visszavegye, majd azt egy másikra cserélje. Jogszabály ugyanis nem kötelezi arra, hogy egy hibátlan termék visszavételével foglalkozzon. De a tapasztalat az, hogy a kereskedőknek fontosak a fogyasztóik, és ha leülnek tárgyalni, megoldást fognak találni, amely mind a két félnek megfelelő.
コメント