Termékcsere: válaszok fogyasztóvédelmi szemmel
- Siklósi Máté
- 2024. aug. 27.
- 3 perc olvasás
Nemrégiben ismerősöm keresett meg azzal a kérdéssel, hogy 10 napja vett új gépjárműve kényelmetlen, ő nem ezt az autót szerette volna. Szeretné lecserélni egy másik autóra, ám a cég csak 30% felár ellenében cserélné ki másik autóra az alig használtat. Mit tehet a fogyasztó, ha nem döntött jól, mi a jogszabályi háttér?
Hibátlan termék – hibás termék
Fontos, hogy elválaszuk a hibás terméket a hibátlantól. Hibás termék esetében a jótállás vagy a kellékszavatosság teljes jogérvényesítési ideje alatt (2 vagy 3 év, önkéntes jótállás esetén akár ennél több) vissza lehet vinni a hibás terméket az üzletbe, és ha az üzlet egyetért a hiba eredetével (nem mi rontottuk el, hanem tényleg egy gyártási (akár konstrukciós) probléma okozza a bajt), akkor nem csak kicserélni fogja azt, de akár javíthatja is, vagy visszafizetheti a teljes vételárat. Hogy mikor melyik megoldás lehet jó, arról külön cikkben írunk.
A hibás termékek kezelésének (minőségi kifogás) alapját a polgári törvénykönyv (Ptk) képezi, a pontos szabályokat a 19/2014. NGM rendelet tartalmazza. Érdemes megismerni a hatósági gyakorlatot is, hiszen a minőségi kifogások kezelésekor a cégek számos jogszabálysértést tudnak (szoktak) elkövetni, melyeket a hatóság 2024 tavasza óta jellemzően több százezres, nagyobb cégek esetében milliós bírságokkal szankcionálhatnak.
Ha a termék hibátlan, akkor jogszabály nem kötelezi az üzletet arra, hogy a hibátlan terméket visszavegye, vagy kicserélje egy másikra. Nagyon leegyszerűsítve: jogszabály nem ad lehetőséget a vásárlónak arra, hogy meggondolja magát, és egy vásárlás esetén visszavigye a terméket – mint a fenti új autótulajdonos – kérve annak cseréjét egy másik autóra, vagy a vételár visszafizetését.
Összefoglalva: hibás termék cseréje (javítás, csere, árleszállítás vagy elállás biztosítása) jótállási vagy kellékszavatossági jog érvényesítése esetében kötelező az üzlet számára, ha a reklamáció jogos. Hibátlan terméket azonban a boltok nem kötelesek visszavenni.
A kivételszabály: internetes vásárlás
Amennyiben a terméket nem hagyományos boltban, hanem interneten keresztül, vagy üzleten kívül (árubemutató, házaló kereskedő, stb.) vettük, akkor 14 napig indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől, vagyis ha visszaküldjük határidőben az elállási szándékra vonatkozó igényünket, akkor a cég köteles visszautalni a vételárat.
Ennek alapja egy EU jogszabály, mely a 45/2014. Korm. rendeletben található meg a hazai jogszabályok között. A korlátja a lehetőségnek az, hogy csak fogyasztók, azaz csak természetes személy vásárlók élhetnek a lehetőséggel, amennyiben a terméket, szolgáltatást cégre vásároltuk, vagy egyesületként, alapítványként, társasházként, egyéni vállalkozóként, a jogszabály nem biztosít semmilyen elállási lehetőséget a számunkra.
Különös esetnek minősül, ha az interneten vásárolt terméket használatba vettük, és így küldenénk mégis vissza. A kormányrendelet azonban a legtöbb termék esetében erre is lehetőséget ad, vagyis a fogyasztónak minősülő vásárlók 14 napon belül kipróbálhatják a termékeket. Amennyiben a kipróbálás következtében károsodnak a termékek, az értékcsökkenést a kereskedő levonhatja a visszafizetendő árból.
Sok boltban mégis van csere, ez mit jelent?
Annak ellenére, hogy a fentiek alapján ezt nem kötelező hibátlan termék esetén megtenniük, számos cég látja be – elsősorban a kiskereskedelemben – hogy a vásárlóknak szükségük van meggondolási időre, és ennek biztosítása nem feltétlenül jelent anyagi veszteséget a cég számára, hanem akár többletforgalommal is járhat.
Bár sok cégnél jelen van a vételár visszafizetése is, a legtöbben mégis a levásárlást biztosítják, azaz ha ugyanabban vagy nagyobb értékben vásárol a vevő az adott üzletben, akkor visszaveszik a nem használt, eredeti csomagolásos árút.
A határidők változóak, van pár üzletlánc, mely a használatba nem vett, sérülésmentes termékeket több évig is visszaveszik, a legtöbb cég mégis inkább 15-30 napot biztosít a termékek visszavitelére. Arról, hogy ez pár éve hogyan nézett ki a legtöbb nagy cégnél, az alábbi cikkünket ajánljuk: https://www.cpcontact.hu/post/cutting-costs-maximizing-results
Válasz
Az ismerősömnek tehát nem tudtam mást mondani, mint hogy az autókereskedő jogosan utasítja el az igényét arra, hogy az autót a vételáron visszavegye, majd azt egy másikra cserélje. Jogszabály ugyanis nem kötelezi arra, hogy egy hibátlan termék visszavételével foglalkozzon. De a tapasztalat az, hogy a kereskedőknek fontosak a fogyasztóik, és ha leülnek tárgyalni, megoldást fognak találni, amely mind a két félnek megfelelő.

Hirtelen jött ötlet volt, hogy megnézzem milyen kaszinók érhetőek el mostanában. A Magyarország Casino Hub oldalon sok új lehetőség volt felsorolva. Minden világos és gyorsan betöltött, főleg Magyarországon belül semmi akadály nem volt. Azért tetszett, mert tényleg naprakész infók voltak és nem volt túl tolva se design se szöveg.